ІЗ КРУГЛОГО СТОЛУ
червень, 2016
ЯК ЗНИЩИТИ «КОРУПЦІЙНУ ГІДРУ»?
Вдруге за останні два роки асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» провела дослідження рівня корумпованості в державних органах, що мають відношення до сільського господарства. Результати, оприлюднені під час круглого столу, маловтішні, хоча й упродовж року маємо нехай символічний, але загальний поступ: індекс корумпованості зменшився з 47 до 46 пунктів.
Цей показник виводять за даними опитувань агропідприємств різних потужностей і форм власності. Як стверджує Тарас ВИСОЦЬКИЙ, генеральний директор асоціації, цього року респондентами стали 230 аграрних господарств по всій Україні, окрім Криму та окупованих районів Донбасу. Ситуація оцінювалася за стобальною системою — в міру наростання корупційного тиску. Іншими словами, показник індексу корумпованості мав би коливатися від ідеальної цифри 0 до жахливих і безпросвітних 100.
Відтак, запевняють ініціатори опитування, за цим показником у першій п’ятірці Держгеокадастр, «недореформована» Державтоінспекція, Державна фіскальна служба, Держекоінспекція та обленерго.
Серед головних нарікань сільгосптоваровиробників на діяльність, зокрема, Держгеокадастру — непрозора процедура отримання довідок про нормативногрошову оцінку землі. Додало олії до вогню і зволікання з обіцяним переданням земель держвласності щонайменше у розпорядження місцевих громад.
Утім Василь ІГОНІН, радник адвокатського об’єднання «Василь Кисіль і Партнери», не такий категоричний в оцінках. На його думку, в діяльності Держгеокадастру помітні позитивні зрушення.
Як приклад правник навів те, що нарешті ліквідовано цілковиту монополію Державної реєстраційної служби, зокрема в частині реєстрації прав оренди земельних ділянок.
— Ще донедавна весь бізнес був практично залежним від цієї служби. Тепер ці повноваження отримали можливість реалізовувати нотаріуси, утворивши певний конкурентний ринок. І це повинно поширюватися, суттєво спрощуючи життя людям.
Як стверджує правник, опитування, проведені нещодавно його адвокатським об’єднанням серед численних клієнтів, суб’єктів господарювання, засвідчило: бізнес позитивно сприймає наслідки двох реформ: дерегуляції і створення патрульної поліції. А найбільше нарікає на Державну фіскальну службу — «через непрозорість і незрозумілість процедур, які унеможливлюють перспективне планування і передбачення ризиків».
Проте земельна сфера продовжує бути вельми врожайним на різні корупційні оборудки полем, зауважує правник. І посилається на недавнє дослідження Transparency International Україна та сайту новин про судові спори «Перша інстанція». Серед 12 найбільших хабарів, про які у ньому йдеться,
5 пов’язані з виділенням земельних ділянок.
— Це стало такою собі «бюджетоутворюючою галуззю» нашої корупції, — наголошує Василь Ігонін. — Суми хабарів справді величезні: 1,4 млн гривень, 1,1 мільйона… Але найстрашніше, про що свідчить це дослідження, — тільки 19 відсотків справ, які потрапляють до судів, завершуються ув’язненням. Тому недостатньо мати серйозні санкції, якщо хочемо результативно боротися з корупцією. З криміналістичної точки зору має обов’язково бути невідворотність покарання. Бо ті нещасні 19 відсотків — це справи, які дійшли до суду. А скільки їх поховано правоохоронною системою, скільки залагоджено «полюбовно»? Це надзвичайно велика проблема. Можна проводити дуже прогресивні дерегулятивні реформи, покращувати ефективність роботи органів в аграрному секторі чи у сфері земельних відносин, та є такі аспекти, де ми повністю залежні від загальної ситуації в країні. У цьому плані, на превеликий жаль, доступ до істинного правосуддя, м’яко кажучи, не є нині нашою найсильнішою стороною.
Занепокоєння українського експерта поділяє Фолькер ЗАССЕ, керівник проекту «Німецькоукраїнський агрополітичний діалог». Фахівці проекту, взявши на озброєння німецьку методику щомісячної загальної оцінки економіки, нещодавно провели третю хвилю опитування українських агровиробників — близько 400 підприємств різних форм власності.
— Це оцінка інвестиційної привабливості країни на основі суб’єктивного оцінювання підприємців, — пояснює пан Зассе.
— Ставиться лише десять запитань: оцінка загальнополітичної, загальноекономічної ситуації, відчуття впевненості з токи зору підтримки держави. І оцінка прогнозування змін через рік. На базі відповідей підраховуються різноманітні індекси та показники.
Цьогорічні дослідження свідчать, що ситуація проти минулого року погіршилася. У лютому 2016 року бізнесіндекс агросектору знизився проти листопада 2015го на 6,3 пункту. Погіршився і показник бізнесклімату — особливо у західних та південних областях. Агрохолдинги та середні господарства оцінюють ситуацію більшменш позитивно, зате фермери та індивідуальні господарі — дуже критично. Серед причин, які негативно впливають на оцінку респондентів, — незадоволення розміром земельного банку.
— Загальна політика дуже суттєво впливає на розвиток аграрного сектору, — стверджує німецький експерт. — Корупція — це біда, яку треба викорінювати не локально, а на загальнополітичному рівні. Тоді буде легше залучати інвесторів — і для розвитку аграрного сектору зокрема.
Як запевнив Фолькер Зассе, в Німеччині результати таких досліджень істотно формують суспільну думку. Ними широко послуговується влада, щоб знати, де потрібно фокусувати наміри і прагнення, куди спрямувати зусилля, де змінити політику, аби досягти найбажаніших результатів.
— Сподіваюся, що і в Україні ці результати сприйматимуться владою не як чиста критика, а як підтримка, як допомогає в розкритті вузьких місць і болючих вузлів, — підсумував експерт.
І українські, і зарубіжні фахівці, які досліджують причини корупції у наших владних структурах, сходяться на думці, що це лихо неможливо побороти лише ентузіазмом оновленого кадрового потенціалу. Себто фахівців, які прийшли радикально оздоровлювати державну службу на хвилі Революції Гідності як волонтери і нині трудяться за мізерну платню.
— Коли зарплата чиновників 35 тисяч гривень, та й то не всіх, то виникає питання: якщо це фахівець, який прийшов із приватного сектору, де отримував декілька тисяч доларів, то як йому працювати? — аж геть не риторично допитується Василь Ігонін. — Отримувати додаткову винагороду? Від кого, а головне, за які послуги? Навіть якщо ці рекрутовані з бізнесу держслужбовці якийсь час попрацюють на волонтерських засадах, все одно рано чи пізно у них закінчаться їхні заощадження.
І коли вони зрештою звільняться, то за законом про запобігання корупції упродовж цілого року
не матимуть права влаштуватися в будьякі приватні фірми, які «входили до сфери їхніх інтересів».
Отже, людина потрапляє в правову пастку. Тому справедлива винагорода — це дуже важливий елемент боротьби з корупцією. Без цього не зможемо і кроку вперед ступити.
Як стверджує Тарас Висоцький, на гідну зарплату чиновникам треба не більше 10 млрд гривень на рік.
— Для бюджету у 560 мільярдів — це, вважаю, невелика проблема. Це питання політичної волі і бажання щось змінити.
* * *
Не відаю, жартома чи всерйоз один літератор колись залишив світові афоризм: «Того, хто хоча б щонебудь вартує, доволі важко купити», але після того, як свого часу наших «служителів Феміди» пробували одвертати від спокуси неправедної наживи відчутними прибавками зарплат, і побачивши разом з усім миром, що з того вийшло, — мало вірю, що саме такий спосіб чудодійно зцілить чиновників од пандемії «синдрому липких рук». А от у необхідність незворотності суворого покарання за корупцію — незважаючи на чини, ранги, силу владних повноважень і всяку іншу недоторканність, — вірю непорушно. Отож, якби поєднати ці два способи знищення корупційної гідри: медяником і гарапником. І то так, щоб, справді, невважаючи на осіб.
Отоді побачимо чудодійне зцілення. Швидке, повсюдне. І, може, навіть — разназавжди.
Валерій ЯСИНОВСЬКИЙ
«Землевпорядний вісник» № 6 2016